Pandémia koronavírusu priniesla so sebou prísne hygienické opatrenia a zatvorila nemocnice pred návštevníkmi. Pacienti tak zostali odlúčení od svojich rodín a najmä starší ľudia nevideli svojich blízkych už dlhé týždne. Spišskonovoveská nemocnica sa preto v spolupráci s telekomunikačným operátorom Orange Slovensko rozhodla začať spájať pacientov s ich rodinami cez videohovory. Prvé dojímavé telefonáty už majú za sebou aj v niektorých ďalších nemocniciach siete Svet zdravia.
„Hospitalizácia je náročná azda pre každého z nás, pre starších ľudí, ktorí majú často okrem svojej diagnózy aj viaceré pridružené ochorenia a kontakt so svojimi blízkymi veľmi potrebujú, obzvlášť. Bežne by ich počas hospitalizácie navštevovala rodina a v 13 našich nemocniciach im robia spoločnosť aj dobrovoľníci nášho projektu Krajší deň. Pre pandémiu koronavírusu sme však v marci museli sprísniť hygienicko-epidemiologický režim a pre bezpečnosť pacientov i zdravotníkov aj zakázať návštevy. Pacienti tak ostali odlúčení a so svojimi rodinami sa mnohí nevideli už týždne. To sme sa rozhodli zmeniť,“ vysvetľuje generálny riaditeľ siete nemocníc Svet zdravia a siete polikliník ProCare Vladimír Dvorový.
Sieť prišla s nápadom v rámci aktuálnych podmienok opätovne spojiť pacientov s ich blízkymi. V spolupráci s telekomunikačným operátorom Orange Slovensko začali v nemocniciach poskytovať pacientom možnosť uskutočniť s ich rodinou a blízkymi videohovor. Pre nemocnice siete Orange zapožičal tablety spolu s možnosťou neobmedzeného dátovania. Tablet môžu pacienti využiť kedykoľvek, keď sa dohodnú s rodinou na videohovore, pričom starším pacientom pri hovore asistuje sestra alebo iný zdravotník. Dohodne s rodinou deň a čas telefonátu a keď treba, tlmočí aj emócie pacienta.
„Na druhej strane sa často stretne viac generácií rodiny, aby starého otca či mamu po týždňoch znova videli, mohli pozdraviť a podporiť. V mnohých prípadoch je to pre rodiny jediná možnosť, ako sa porozprávať so starkými, tieto technické možnosti totiž sami nemajú. Zároveň dobrá psychická nálada prispieva aj k zlepšeniu zdravotného stavu pacientov a napomáha liečbe,“ podotkol Dvorový.
Videohovory uskutočňujú nemocnice siete Svet zdravia okrem tej spišskonovoveskej aj v Trebišove, Michalovciach, Rožňave, Topoľčanoch, Svidníku a Dunajskej Strede. Všade tam spoločnosť Orange tablet zapožičala.
„Nič prirodzenejšie a zodpovednejšie, ako umožniť komunikáciu pacientom v nemocniciach, ktorí momentálne nemajú inú možnosť, ako byť v kontakte so svojimi blízkymi, sme v tejto situácii ani nemohli urobiť. Sme radi, že k profesionálnej starostlivosti lekárov a zdravotníkov môžeme prispieť aj my a pacientom aspoň čiastočne spríjemniť ich cestu za zdravím,“ hovorí Martin Hromkovič, riaditeľ rezidenčného marketingu a značky v spoločnosti Orange Slovensko.
Svoju rodinu nevidela vyše mesiac
V spišskonovoveskej nemocnici tablet využila napríklad staršia pacientka na oddelení chirurgie, ktorá svoju rodinu nevidela od polovice marca. Z tabletu na ňu počas hovoru mávala dcéra aj s vnučkou a rodina bola po dlhom čase aspoň takto na chvíľku spolu. Ešte v ten deň vnučka Vierka napísala nemocnici poďakovanie:
„Ďakujeme za sprostredkovanie videohovoru s našou mamkou a babkou. Už sme sa dlho nevideli, bolo to veľmi príjemné sa spolu takto porozprávať a vidieť. Je to pekný čin dať takúto možnosť starším pacientom, určite to je veľká radosť nielen pre nás, ale aj pre týchto ľudí,“ napísala Vierka