Veľa ľudí odkladá návštevu lekára. Boja sa, že sa nakazia koronavírusom. Podľa vedúcej lekárky pre ambulantnú starostlivosť polikliniky ProCare Trnavské mýto Márie Žitňanovej sú tieto obavy neopodstatnené. Pacienti, naopak, riskujú, že sa im zhorší zdravotný stav.
Sú ambulancie otvorené?
– Bez ohľadu na súčasnú epidemiologickú situáciu lekári vo všeobecných a v špecializovaných ambulanciách na poliklinikách ProCare fungujú. Pracujú síce v upravenom režime, ale pracujú.
Čo znamená, že pracujete v upravenom režime?
– V súčasnej situácii preferujeme, aby nám pacienti pred návštevou zavolali a dohodli si termín. Nechceme, aby sa v čakárni stretávali infekční pacienti s neinfekčnými. Ordinačné hodiny máme rozdelené tak, aby sa nám nemiešali. Telefón však neslúži len na rezerváciu termínu, ale robíme cezeň aj základnú diagnostiku. Čo sa dá, liečime distančne, samozrejme v súlade s najnovšími štandardami a odporučeniami, na spôsob telemedicíny. Veľa problémov sa dá totiž vyriešiť aj na diaľku. Pacient k nám nemusí chodiť a riskovať, že sa nakazí.
Pripúšťate, že človek sa môže u lekára nakaziť?
– Na poliklinikách ProCare je toto riziko minimálne. Myslela som to tak, že oveľa skôr sa môže nakaziť v autobuse pri ceste k lekárovi. Ako som vravela, máme vyčlenené ordinačné hodiny pre infekčných a pre neinfekčných pacientov. Konkrétne ja si dávam infekčných pacientov na ráno, s nutnou pauzou na dôkladnú dezinfekciu priestorov a ostatných na neskôr. Každý z lekárov si však pracovný čas organizuje po svojom, s prihliadnutím na druh starostlivosti, objem pacientov a ich požiadavky. Dokonca niekomu viac vyhovuje, keď si nechá infekčných pacientov až na koniec pracovného času.
Čo ak má niekto naliehavý zdravotný problém?
– Samozrejme, vyšetrujeme aj akútne stavy, hoci to narúša nastavený režim. Po každom pacientovi, o ktorom s istotou nevieme, či nie je infekčný, totiž musíme ordináciu vydezinfikovať a dodržať určitý časový odstup, kým môžeme zavolať ďalšieho pacienta. Sú ľudia, ktorí majú covid-19, ale nevykazujú žiadne príznaky, z tohto dôvodu musíme ku každému pristupovať ako k potenciálne infekčnej osobe.
Prečo nevyžadujete od pacientov negatívny test na koronavírus?
– Všeobecná ambulancia je miestom prvého kontaktu aj pre pacientov, ktorým bol potvrdený covid-19, napríklad v rámci celoplošného testovania. Preto bez ohľadu na to, či sa na nás obráti pacient s covidovými príznakmi alebo s inými ťažkosťami, nemusí sa preukazovať negatívnym testom, len by nás mal telefonicky vopred informovať o svojom zdravotnom stave, aby sme sa mohli pripraviť. Samozrejme, ak má negatívny test, je to len plus. V prípade nevyhnutnej potreby vieme pacientovi urobiť antigénový test aj priamo v ambulancii.
S čím sa dnes na vás najčastejšie obracajú pacienti?
– Všetci teraz žijú covidom-19. Venujeme sa nielen samotnej liečbe covid ochorenia, ale aj edukácii, vysvetľujeme, usmerňujeme, odpovedáme na otázky týkajúce sa karantény, péeniek, testovania či očkovania. Pacienti sa pýtajú napríklad, čo majú robiť, ak im vyšiel pozitívny test, ak je pozitívny člen domácnosti a podobne. V podstate to ani nie je liečba, ale edukácia. Odhadom je to v súčasnosti asi osemdesiat percent našej práce. Zvyšný čas venujeme necovidovým pacientom a ich zdravotným ťažkostiam.
Ako postupujete, keď vám zavolá pacient s potvrdeným covidom-19?
– Pokiaľ má mierne príznaky, riešime ho v súlade s usmerneniami dištančne. Odporučíme mu medikamentóznu liečbu, vystavíme mu elektronický recept a podľa symptomatológie sa dohodneme, po koľkých dňoch sa nám má ohlásiť. V prípade, že sa tak nestane kontrolujeme pacientov sami. Rovnako postupujeme i pri pacientovi s miernymi príznakmi, ktorý nemá potvrdený covid-19. Nemá zmysel, aby chodil do ambulancie a vystavoval riziku ostatných pacientov. Ak má ťažší priebeh, musíme ho vyšetriť. Pozveme si ho v takom čase, aby nikoho neohrozil. Máme možnosť zrealizovať odbery, zobrazovacie pomocné metodiky, ale aj rozhodujeme o hospitalizácii.
Kedy posielate pacienta s covidom-19 do nemocnice?
– Nie každý pacient s covidom-19 patrí do nemocnice, ale keď napríklad röntgen ukáže, že má ťažký zápal pľúc, alebo v telefóne počujeme, že má ťažkosti s dýchaním, na základe skúseností zvažujeme, či je ešte dostatočná ambulantná starostlivosť, alebo si to už vyžaduje hospitalizáciu. Pokiaľ to však nie je nutné, snažíme sa odbremeniť nemocnice a riešime covidových pacientov vo vlastnej réžii, prípadne aj v spolupráci s kolegami z odborných ambulancií.
Vyšetrujú pacientov s covidom-19 aj odborné ambulancie?
– Odborné ambulancie fungujú na rovnakých princípoch ako všeobecné, aspoň na poliklinikách ProCare to tak je. Teda vyšetrujú aj pacientov s covidom-19. Výmenné lístky nie sú v súčasnej epidemickej situácii potrebné, ale pacient by mal vopred telefonicky kontaktovať svojho všeobecného lekára, ktorý ho usmerní a následne opäť telefonicky dohodnúť aj návštevu u špecialistu. Pokiaľ využije odbornú ambulanciu v našej sieti, je to o niečo jednoduchšie, pretože v informačnom systéme má záznam z vyšetrenia u všeobecného lekára.
Dovolá sa? Niekedy s tým býva problém.
– Výhodou siete ProCare je profesionálne call centrum, ktoré zastrešuje kontakt s pacientmi, respektíve sprostredkuje telefonát priamo s ambulanciou.
Ako je zabezpečená ochrana pacientov v spoločných priestoroch?
– Pri príchode každému zmerajú teplotu, ale zabezpečiť, aby sa vo vestibule alebo na chodbe nestretol infekčný pacient s neinfekčným, nie je možné. Ľudia však nemusia mať obavy, že sa v poliklinike nakazia. Všetky priestory dôkladne dezinfikujeme, vyžadujeme, aby mali všetci nasedené rúška, dodržiavali odstupy a dezinfikovali si ruky, takže riziko, že by sa u nás infikovali, určite nie je väčšie ako napríklad v obchode.
Ak má pacient pri príchode zvýšenú teplotu, pustia ho k lekárovi?
– Samozrejme, poskytujeme zdravotnú starostlivosť i pacientovi so zvýšenou teplotou. Po príchode do ambulancie by však o tom mal informovať sestru, ktorá pravidelne kontroluje čakáreň a robí triáž pacientov pred dverami ambulancie Ak je v čakárni viac ľudí, febrilného pacienta izoluje alebo ho vezme rovno do ambulancie.
Ako je to s preventívnymi prehliadkami?
– Poskytujeme plnú zdravotnú starostlivosť, teda robíme aj prevencie. Termín si môžete rezervovať telefonicky. V našej ambulancii máme vyčlenený na preventívne prehliadky špeciálny čas, keď si nevoláme žiadneho chorého pacienta. Aj keď je pandémia, ľudia by na prevenciu nemali rezignovať. Nárok na preventívnu prehliadku má každý dospelý raz za dva roky.