Pacienti v dunajskostredskej nemocnici, ktorí potrebujú pomoc sestry, si ju už dokážu privolať z ktoréhokoľvek miesta a veľmi jednoducho prostredníctvom svojho náramku na ruke. Nemocnica Svet zdravia Dunajská Streda totiž ukončila zavádzanie komunikačného systému pacient-sestra a už niekoľko dní tak systém funguje na všetkých oddeleniach v celej nemocnici. Sestra s pomocou komunikačného systému pritom presne vie, ktorý pacient jej pomoc potrebuje. Náklady na ukončenie projektu sumou 9000 eur podporila zdravotná poisťovňa Dôvera.
Nemocnica začala systém zavádzať na prvých oddeleniach už pred dvoma rokmi. V týchto dňoch sa pripojili posledné dve oddelenia nemocnice – interné a fyziatricko-rehabilitačné s vyše 60 lôžkami. Nový komunikačný systém tak už využívajú všetci pacienti. „Pred zavedením náramkov sme využívali nemocničné telefóny, ktoré boli zavesené na stene. Privolať si na pomoc sestru prostredníctvom nich však bolo pre pacientov najmä v zlom zdravotnom stave nekomfortné. Tým, že náramok majú pacienti priamo na ruke, je im vždy na dosah a jeho použitie je veľmi jednoduché. Stačí stlačiť jediné tlačidlo. Pacient si navyše dokáže privolať sestru na pomoc z ktoréhokoľvek miesta, napríklad keď sedí počas raňajok pri stole alebo mu prišlo nevoľno počas cesty na toaletu,“ vysvetľuje námestníčka pre ošetrovateľskú starostlivosť v Nemocnici Svet zdravia Dunajská Streda Henrieta Földesová. Pacient dostane náramok hneď pri príchode na hospitalizáciu. Sestra mu na začiatku vysvetlí, ako ho využívať a zaregistruje ho na jeho meno. Keď teda pacient stlačí v núdzovom prípade tlačidlo, sestra okamžite vie, ktorý pacient a na ktorej izbe jej pomoc potrebuje. Pacienti náramok dosiaľ využívali počas rôznych situácií, napríklad ak potrebovali doprovod na toaletu, necítili sa dobre alebo len potrebovali pomoc s činnosťami, ktoré sami nezvládnu. Náramok je vodotesný a bezdrôtový. Nový komunikačný systém zároveň pomáha aj sestrám, ktoré niekedy nestíhajú neustále monitorovať desiatky lôžok na svojom oddelení a byť vždy na blízku každému pacientovi. Volanie z náramku spoločne so zvukovou a vibračnou signalizáciou sa objaví na displeji zariadenia, ktoré je umiestnené pri pulte sestier. Tam je neustále prítomná buď sestra, ošetrovateľ či manažérka dennej zmeny. Zavedenie nového komunikačného systému na posledných dvoch oddeleniach nemocnice finančne podporila zdravotná poisťovňa Dôvera. „V Dôvere venujeme inováciám v zdravotníctve veľkú pozornosť. Sami sme priniesli už veľa elektronických riešení, ktoré sa osvedčili a neskôr ich dokonca prevzali aj konkurenčné zdravotné poisťovne. Inovácie však neprináša len Dôvera, ale aj sieť nemocníc Svet zdravia. S radosťou sme podporili tento projekt, pretože pacientom prináša vyššiu bezpečnosť, komfort a predpokladám, že v konečnom dôsledku aj vyššiu spokojnosť s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v dunajskostredskej nemocnici,“ hovorí riaditeľ zdravotnej poisťovne Dôvera Martin Kultan. Nový komunikačný systém pacient-sestra tento rok pribudol aj na oddeleniach ďalších nemocníc siete Svet zdravia, a to v Partizánskom (chirurgia, internistický klaster a onkológia), Spišskej Novej Vsi (gynekologicko-pôrodnícke oddelenie), Humennom (oddelenie dlhodobo chorých), Topoľčanoch (neurologické oddelenie a dialýza) a Železničnej nemocnici v Košiciach (interné oddelenie). Výhody nového komunikačného systému pacient-sestra:- nemá žiadnu centrálnu ústredňu, volania klientov prijímajú sestry na prenosných vreckových jednotkách
- vrecková jednotka signalizuje volanie pípaním a vibráciami, na displeji sa zobrazujú informácie o pacientovi
- vďaka náramkovému tlačidlu, má pacient možnosť privolať sestru i keď je mimo lôžka, napr. keď spadne uprostred izby, na chodbe, alebo vo vonkajších priestoroch
- sestra má možnosť privolať si v prípade potreby asistenciu
- úplne odpadajú prašné a hlučné inštalačné práce vo vnútri budovy, s prevádzkovanie je takmer okamžité takmer okamžité
- vrecková jednotka je veľmi malá a ľahká a jej celodenné nosenie sestru nijako neobťažuje