Mal v sanitke piatich pacientov, keď sa zo zákruty vyrútilo v protismere predbiehajúce auto. Nestratil však duchaprítomnosť a snažil sa náraz čo najviac zmierniť. Vďaka jeho manévru zachránil svoj život i život cestujúcich pacientov. Vodič dopravnej zdravotnej služby (DZS) Svet zdravia Marián Gdovin.
Za svoj čin dostal od siete nemocníc Svet zdravia plaketu s poďakovaním.
Ako si Marián spomína na autonehodu a ako jeho manéver ohodnotil riaditeľ
dopravnej zdravotnej služby Lukáš Búzek? Prinášame vám s nimi krátky rozhovor.
Odpovedá Marián Gdovin, vodič DZS:
Ako sa celá situácia odohrala?
Smeroval som do Bratislavy a na ceste z obce Veľké Úľany išiel v opačnom smere autobus. Zo zákruty sa zrazu vyrútilo auto, ktoré sa autobus snažilo predbehnúť. Vodič išiel pomerne veľkou rýchlosťou a aby manéver stihol, ešte viac pridal. V tej chvíli sa už nedalo nič robiť. Preto som stiahol vozidlo na krajnicu a snažil sa vyhnúť nárazu alebo ho aspoň čo najviac zmierniť. Náraz bol veľmi silný, ale našťastie nebol priamy, ale bočný a vozidlá do seba nabúrali nápravami.
Koľko bolo vtedy v aute pacientov?
V sanitke sa nachádzali štyria dospelí, dvojročný chlapček a ja ako vodič. V druhom aute bol jeden šofér. Nikto sa našťastie vážne nezranil. Pokiaľ viem, dvaja ľudia mali zlomený nos, jeden trochu poškodenú čeľusť a samozrejme, bolo tam tiež niekoľko odrenín.
Už ste zažili ako profesionálny vodič takúto kolíznu situáciu?
Nie, bola to moja prvá skúsenosť takéhoto druhu. Zabudnúť sa teda na to určite nedá, ale beriem to ako súčasť svojej práce, preto ideme ďalej.
Odpovedá Lukáš Búzek, riaditeľ DZS:
Ako hodnotíte manéver vodiča dopravnej zdravotnej služby?
Vodič danú situáciu s prihliadnutím na to, koľko mal vo vozidle ľudí, aký bol stav a profil vozovky, vyhodnotil najlepšie, ako mohol. Aj s dopravným znalcom, ktorý bol na mieste nehody, sme sa zhodli, že zabránil možným smrteľným následkom nehody. Nepustil sa do riskantného manévru, teda strhnutiu volantu do strany, čo vo väčšine prípadov končí kotúľom vozidla cez strechu a tie následky sú fatálne. Snažil sa čo najviac sanitku natlačiť na pravú stranu krajnice a hoci tam bol zráz, udržal vozidlo aj po náraze na ceste a na kolesách. Vďaka svojej duchaprítomnosti tak zachránil cestujúcich pacientov.
Akú rýchlosť mali vozidlá?
Protiidúce
auto malo odhadovanú rýchlosť 150 km/h, v takom prípade je brzdná dráha približne 72 metrov, vodič to potom zbrzdil na 100 km/h. Naše vozidlo malo v čase nárazu rýchlosť 55 km/h. V rámci DZS sledujeme štýl jazdy našich vodičov, keďže máme vozidlá vybavené GPS sledovaním. Autá majú dokonca zabudované aj gyroskopy, kedy snímame pohyb vozidla, ako rýchlo prechádza cez zákruty alebo ako brzdí.
DZS má na cestách vyše sto svojich vozidiel. Ako často sa stávajú kolízne situácie?
Celkovo 132 vozidiel DZS najazdí mesačne okolo 550-tisíc kilometrov, takže menšie kolízne situácie sa stávajú neustále. Niekedy sú zavinené tým, aká je momentálna cestná premávka, cestná infraštruktúra alebo vzniknú chybou našich či iných vodičov. Raz bol zase náš vodič svedkom dopravnej nehody a poskytoval prvú pomoc.
Počas môjho tri a pol ročného pôsobenia v DZS sme mali spolu len tri dopravné nehody (vrátane tejto poslednej). Dve pritom nevznikli chybou nášho vodiča, pri tretej sme vyvodili následky, vodič si zobral ponaučenie a naďalej jazdí pre DZS. Našťastie ani pri jednej z nehôd sa nikomu nič vážne nestalo.
Jazdí sa na Slovensku dobre?
Kolíznych situácií je na Slovensku čoraz viac. Každá automobilka hlási ročne päť- až sedempercentný ročný nárast predaja áut. Vozidiel teda ročne v tisíckach kusov pribúda, ale naše cesty na to nie sú pripravené. Dopravná infraštruktúra je slabo rozvinutá a vodiči auta musia bojovať s neustálymi opravami, uzávierkami a obmedzeniami dopravy.